Mutaties Meicirculaire

Decentralisatie-uitkeringen

  • DU Bodemsanering:

In 2015 worden middelen ontvangen op basis van het Convenant bodemontwikkelingsbeleid en aanpak spoedlocaties. Arnhem ontvangt € 885.000. Ook voor de periode 2016-2020 is sprake van een decentralisatie-uitkering en ontvangt Arnhem jaarlijks € 484.000. Dit is bedoeld om de beleidsafspraken uit het convenant 'Bodem en ondergrond' uit te voeren;

  • DU Huishoudelijke Toelage:

Het beschikbare bedrag voor de Huishoudelijke Toelage is voor 2015 en 2016 verder verhoogd ten opzichte van eerdere berichtgeving. Deze middelen worden gemeenten ter beschikking gesteld voor het stimuleren van de vraag naar huishoudelijke hulp, teneinde zoveel mogelijk volwaardige werkgelegenheid te behouden. Arnhem ontvangt in 2015 en 2016 € 1,4 miljoen. In een eerder stadium is al bestuurlijk besloten deze middelen voor dit doel in te zetten.

  • Macrobudget voor de decentralisatie-uitkering Maatschappelijke opvang;

Het macrobudget blijft ongewijzigd. De basis ligt in het verdeelmodel dat in 2010 is geïntroduceerd. In 2015 worden de voormalige AWBZ-middelen aan deze uitkering toegevoegd. Deze middelen worden in 2015 100% historisch verdeeld. Voor de overgang naar de objectieve verdeelsleutel adviseert de Raad voor Financiële Verhoudingen (Rfv) dit in twee stappen te laten verlopen: in 2016 de helft op basis van de historische kostenverdeling en vanaf 2017 geheel objectief. Dit leidt voor Arnhem tot een stijging van de middelen met € 341.000 in 2016 en € 654.000 vanaf 2017.

  • Macrobudget voor Vrouwenopvang:

Dit macrobudget groeit geleidelijk toe naar een nieuwe verdeling. Al eerder aangekondigd en verwerkt in de begroting betekent dit een verlaging van het budget voor Arnhem van bijna € 5,7 mln in 2015 naar € 3,8 miljoen in 2018. Op de verlaging van het budget is geanticipeerd in samenwerking met de drie andere betrokken centrumgemeenten (Nijmegen, Apeldoorn, Ede) en de betrokken instelling (Moviera). In de meicirculaire is een aanpassing gedaan op de ophoging als gevolg van de toevoeging van de te centraliseren middelen Awbz, ook onderdeel van het sociaal deelfonds Wmo 2015. Deze middelen zijn op advies van de Rfv nu op basis van een historische verdeling toebedeeld. Dit betekent voor Arnhem in 2016 en 2017 een lager budget van € 114.000. Overigens blijft deze aanpassing nog onderwerp van onderzoek, mogelijk vindt er in de septembercirculaire een nieuwe correctie plaats.

Integratie-uitkeringen

  • Integratie-uitkering WMO

De integratie-uitkering Wmo wordt vanaf 2016 verder gekort vanwege de bezuiniging op de huishoudelijke hulp (reeds bekende bezuiniging). Daarnaast vindt indexatie plaats, zijn maatstaven geactualiseerd en worden extra middelen toegekend als gevolg van de extramuralisering van de lichte zorgzwaartepakketten. Voor Arnhem betekent dit een verlaging van het budget in 2016 van € 1,3 miljoen en vanaf 2017 met € 0,9 miljoen, waarbij op basis van de septembercirculaire overigens nog op een verlaging van € 1,7 miljoen was gerekend. Deze verlaging kan opgevangen worden door de Arnhemse kanteling, aanbestedingsvoordelen en het uitblijven van verwachte kosten in verband met de extramuralisering van de AWBZ zorgzwaarte-pakketten 1,2,3;

  • Sociaal Domein

De decentralisaties (jeugdzorg, participatie, Wmo 2015) zijn vanaf 2015 opgenomen in het gemeentefonds en zoveel mogelijk ontschot tot één integraal budget: de IU Sociaal Domein. Alle mutaties uit de meicirculaire 2015 vanaf het jaar 2016 worden verrekend met de algemene middelen.

Wmo 2015

Voor het jaar 2015 ontstaat er vanuit de meicirculaire een kleine negatieve bijstelling van het budget Wmo2015 met ruim € 2 ton. In de jaren daarna ontstaan grotere verlagingen van het budget, sterk wisselend per jaar.
Het budget voor Beschermd Wonen voor 2015 is in de meicirculaire voor Arnhem verlaagd met € 5,8 miljoen van € 60 miljoen naar € 54 miljoen. Arnhem heeft € 3,5 miljoen begroot voor de eigen bijdragen. Op basis van de bovengenoemde afspraak ten aanzien van de herverdeling van het budget voor Beschermd Wonen zou het mogelijk zijn dat het budget wordt aangepast en weer in de buurt komt van de € 60 miljoen, het niveau waarop verplichtingen zijn aangegaan.

Jeugdzorg

Voor het onderdeel Jeugd valt het budget voor 2015 ruim € 8 ton lager uit, maar ontstaan mede door het nieuwe verdeelmodel vanaf 2016 verhogingen ten opzichte van de meicirculaire 2014. Deze lopen op van € 1,5 miljoen in 2016 naar € 4 miljoen in 2019.

Participatie

Op het onderdeel Participatie doet zich afgezien van de nominale indexatie slechts één wijziging voor: de toevoeging in verband met keuringen door de UWV wordt ongedaan gemaakt. Deze financieringsconstructie heeft niet het gewenste effect en wordt vervangen door een constructie buiten het gemeentefonds. Voor 2015 ontstaat op het deel re-integratie een lager budget (- € 2 ton), maar op het deel WSW juist een hoger budget van € 2 ton. Vanaf 2016 loopt het budget op ten opzichte van de meicirculaire 2014 met ruim € 1 miljoen (re-integratie en WSW samen) in 2016 naar ruim € 2 miljoen in 2019.

Taakmutaties

In 2015 wordt een drietal (wijzigingen in) taakmutaties in de algemene uitkering verwerkt:

  • financiering nationale inzet krijgsmacht: dit leidt tot een geringe verhoging van de jaarlijkse bijdrage uit het gemeentefonds van € 25.000 landelijk vanaf 2015;
  • generieke digitale infrastructuur: in Ministerraad van 6 maart is besloten de gebruikers  aan te slaan naar de mate van gebruik (van DigiD, eID, Digipoort en MijnOverheid). Voor gemeenten is dit vastgesteld op 75%, hetgeen neerkomt op een afdracht uit het gemeentefonds van tussen de € 3 en € 4 miljoen landelijk;
  • basisregistratie personen: logisch ontwerp 3.9: gemeenten hebben kosten voor de invoering van LO 3.9 gemaakt en krijgen deze via de algemene uitkering in 2015 vergoed (landelijk € 1,8 miljoen).

Bovenstaande taakmutaties hebben voor Arnhem een zeer beperkt financieel beslag en zijn lastig toe te delen aan een specifiek programma. Derhalve worden deze mutaties verwerkt via de algemene middelen.