Wijksturing

Coördinerend wethouder: Martijn Leisink

Onze opgave

  • De uitdagingen voor de gemeente Arnhem om met een groeiend takenpakket en krimpende budgetten te komen tot effectieve uitvoering en efficiënte besteding van middelen;
  • Veranderde opvattingen over burgerkracht en burgerparticipatie leiden tot een andere verhouding en verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en burger;
  • Inzicht en kracht van burgers worden maatgevend voor gemeentelijk handelen;
  • Wij vinden het geweldig als bewoners en organisaties zelf het initiatief nemen. De overheid moet loslaten en vertrouwen geven aan de burgers; dit vraagt om een forse cultuuromslag op de eerste plaats bij de gemeente, maar ook bij burgers, bedrijven en instellingen.

Onze ambitie

  • Frontlijnsturing op wijkgerelateerde budgetten maakt een betere en efficiëntere besteding van middelen mogelijk. In het kader van de bezuinigingsopgave wordt aangenomen dat dit een besparing van 10% oplevert;
  • In de Arnhemse wijken (georganiseerd naar 8 gebieden) worden medewerkers van de gemeente verbonden aan de gebieden om samen met burgers en bedrijven vorm te geven aan de uitvoering van het beleid in de betreffende wijken. De wijkteams zijn bevoegd tot het fiatteren van uitgaven op hun domein. Hiermee geven zij richting aan grote delen van de gemeentelijke begroting.

Onze doelen

Wijksturing
Wijk/gebiedssturing op budgetten

Doelen

Strategie

  • Effectiever en efficienter uitvoeren van gemeentelijk beleid door meer ruimte te bieden voor keuzes en prioriteiten die bij de wijk passen;
  • Inwoners hebben indirect meer invloed op de keuzes bij de besteding van gemeentelijke middelen;
  • Beter inzicht in de besteding van middelen op wijkniveau.
  • Stapsgewijs toewerken naar een gemeentelijke organisatie gebaseerd op ondersteuning van de uitvoering in de frontlijn;
  • De ambtelijke organisatie gaat 100 tot 150 fte ambtenaren toegevoegen aan de wijkteams: inzet op een krachtige ondersteuning in de uitvoering van wijksturing;
  • Bezuinigingsopgave voor de helft realiseren door in de uitvoering scherpe keuzes te maken in de prioritering van de inzet van gemeentelijke middelen.

Effectindicatoren

Om de strategische doelen van het programma te monitoren wordt gekeken naar:

  • De zelfredzaamheid van inwoners en cliënten op diverse leefgebieden (maatschappelijke meedoen, arbeidsparticipatie, sociaal netwerk, financiën, gezondheid, huisvesting, leefbaarheid en veiligheid etc.);
  • Ontwikkeling in zorgconsumptie en innovatie in het aanbod;
  • Cliëntervaringen en cliënttevredenheid;
  • Het maatschappelijk rendement van onze inspanningen.

Indicatoren op deze thema's worden in 2016 verder ontwikkeld. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande gegevens.

Onze aanpak

Met de Stad

  • We gaan een sterk beroep doen op de participatie en het zelforganiserend vermogen van burgers en bedrijven;
  • Herschikking van sturing, verantwoording en budgettering en inzet ambtelijke medewerkers is noodzakelijk om tot realisatie van wijksturing en de bezuinigingen te komen;
  • Wijksturing zal stapsgewijs, proefondervindelijk worden ontwikkeld waarbij het centrale ambtelijke apparaat zich steeds meer als dienstverlener gaat verhouden tot de wijkteams;
  • In de wijken Presikhaaf en De Laar/Elden worden in 2015/2016 pilots gehouden. De budgettaire uitwerking daarvan staat in deze MJPB 2016-2019.   

Samenhang met reguliere programma's

  • In de Zomernota 2016-2019 is besloten voor 2016 twee pilot gebieden aan te merken voor de veranderopgave Wijksturing, te weten Presikhaaf en De Laar/Elden. De pilots zijn beperkt tot twee gebieden die van elkaar verschillen om zoveel mogelijk te leren van de verschillen voor de implementatie stadsbreed. De pilotgebieden zijn geselecteerd uit Arnhem Noord en Arnhem Zuid. Daarnaast is gekozen voor een wijk die ook een heel gebied is, maar ook een wijk die een deel is van een gebied. De keuze voor de pilotgebieden heeft zich gericht op het onderscheid tussen veel traditie en actuele opgaven enerzijds en minder urgente opgaven die zich qua bewonersinitiatief en burgerparticipatie wat meer naar binnen heeft gericht;
  • In 2016 wordt een uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de samenhang wordt gelegd tussen wijksturing en de reguliere programma's in de vorm van een herschikking van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van budgetten die onder de wijksturing komen te vallen.

Sturingsbudget

Voor 2016 is € 1,5 miljoen aan invoeringsbudget beschikbaar gesteld en voor 2017 is € 3 miljoen voor frictiekosten gereserveerd, dit om nadere invulling te geven aan de inrichting van wijksturing. Daarnaast is vanaf 2017 een bezuinigingstaakstelling van € 10 miljoen structureel opgelegd.

Sturingsbudgetten wijksturing

2016

2017

2018

2019

Bedragen x € 1.000

R9.10 Algemene stelposten: Taakstelling wijksturing

10.000

10.000

10.000

R9.10 Algemene stelposten: Incidenteel invoeringsbudget

-1.500

R9.10 Algemene stelposten: Frictiekosten

-3.000

Totaal 

-1.500

7.000

10.000

10.000

Budget pilots Wijksturing Presikhaaf en De Laar/Elden

In 2016 worden pilots voor wijksturing gehouden in Presikhaaf en De Laar/Elden. De volgende budgetten vanuit de onderstaande reguliere producten leveren een bijdrage aan deze pilots.  

Producten

Presikhaaf

De Laar/Elden

 Totaal pilot

Bedragen x € 1.000

R2.2 Mobiliteit en openbare ruimte: beheer

75

152

228

R2.4 Oppervlakte water en havenbeheer

1

6

6

R4.3 Bovenwettelijk onderwijsaanbod

10

0

10

R4.4 Aanpak onderwijsachterstanden

815

815

1.630

R5.1 Culturele basisvoorzieningen

301

301

602

R5.2 Meerjarenvoorzieningen

107

107

214

R5.4 Incidentele culturele activiteiten

20

20

40

R5.7 Stedelijk groen

206

277

483

R5.8 Spelen

53

88

141

R5.10 Binnensport

33

29

62

R5.11 Buitensport

47

47

95

R5.12 Sportbeleid en -ontwikkeling

2

2

4

R6.4 Schuldhulpverlening

95

95

190

R6.5 Samenlevingsopbouw

368

368

735

R6.6 Wijkgericht werken

165

165

331

R6.7 Ondersteuning opvoeden en opgroeien

318

318

636

R6.8 Maatschappelijke ondersteuning

39

29

68

R6.9 Ondersteuning vrijwilligers 

28

28

57

R7.3 Afval

691

613

1.304

R7.4 Stadsreiniging

255

100

355

R7.5 Riolering

6

16

22

Totaal pilot

3.636

3.577

7.214