Onze opgave
- De uitdagingen voor de gemeente Arnhem om met een groeiend takenpakket en krimpende budgetten te komen tot effectieve uitvoering en efficiënte besteding van middelen;
- Veranderde opvattingen over burgerkracht en burgerparticipatie leiden tot een andere verhouding en verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en burger;
- Inzicht en kracht van burgers worden maatgevend voor gemeentelijk handelen;
- Wij vinden het geweldig als bewoners en organisaties zelf het initiatief nemen. De overheid moet loslaten en vertrouwen geven aan de burgers; dit vraagt om een forse cultuuromslag op de eerste plaats bij de gemeente, maar ook bij burgers, bedrijven en instellingen.
Onze ambitie
- Frontlijnsturing op wijkgerelateerde budgetten maakt een betere en efficiëntere besteding van middelen mogelijk. In het kader van de bezuinigingsopgave wordt aangenomen dat dit een besparing van 10% oplevert;
- In de Arnhemse wijken (georganiseerd naar 8 gebieden) worden medewerkers van de gemeente verbonden aan de gebieden om samen met burgers en bedrijven vorm te geven aan de uitvoering van het beleid in de betreffende wijken. De wijkteams zijn bevoegd tot het fiatteren van uitgaven op hun domein. Hiermee geven zij richting aan grote delen van de gemeentelijke begroting.
Onze doelen
Wijksturing | |
---|---|
Doelen | Strategie |
|
|
Effectindicatoren
Om de strategische doelen van het programma te monitoren wordt gekeken naar:
- De zelfredzaamheid van inwoners en cliënten op diverse leefgebieden (maatschappelijke meedoen, arbeidsparticipatie, sociaal netwerk, financiën, gezondheid, huisvesting, leefbaarheid en veiligheid etc.);
- Ontwikkeling in zorgconsumptie en innovatie in het aanbod;
- Cliëntervaringen en cliënttevredenheid;
- Het maatschappelijk rendement van onze inspanningen.
Indicatoren op deze thema's worden in 2016 verder ontwikkeld. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande gegevens.
Onze aanpak
Met de Stad
- We gaan een sterk beroep doen op de participatie en het zelforganiserend vermogen van burgers en bedrijven;
- Herschikking van sturing, verantwoording en budgettering en inzet ambtelijke medewerkers is noodzakelijk om tot realisatie van wijksturing en de bezuinigingen te komen;
- Wijksturing zal stapsgewijs, proefondervindelijk worden ontwikkeld waarbij het centrale ambtelijke apparaat zich steeds meer als dienstverlener gaat verhouden tot de wijkteams;
- In de wijken Presikhaaf en De Laar/Elden worden in 2015/2016 pilots gehouden. De budgettaire uitwerking daarvan staat in deze MJPB 2016-2019.
Samenhang met reguliere programma's
- In de Zomernota 2016-2019 is besloten voor 2016 twee pilot gebieden aan te merken voor de veranderopgave Wijksturing, te weten Presikhaaf en De Laar/Elden. De pilots zijn beperkt tot twee gebieden die van elkaar verschillen om zoveel mogelijk te leren van de verschillen voor de implementatie stadsbreed. De pilotgebieden zijn geselecteerd uit Arnhem Noord en Arnhem Zuid. Daarnaast is gekozen voor een wijk die ook een heel gebied is, maar ook een wijk die een deel is van een gebied. De keuze voor de pilotgebieden heeft zich gericht op het onderscheid tussen veel traditie en actuele opgaven enerzijds en minder urgente opgaven die zich qua bewonersinitiatief en burgerparticipatie wat meer naar binnen heeft gericht;
- In 2016 wordt een uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de samenhang wordt gelegd tussen wijksturing en de reguliere programma's in de vorm van een herschikking van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van budgetten die onder de wijksturing komen te vallen.
Sturingsbudget
Voor 2016 is € 1,5 miljoen aan invoeringsbudget beschikbaar gesteld en voor 2017 is € 3 miljoen voor frictiekosten gereserveerd, dit om nadere invulling te geven aan de inrichting van wijksturing. Daarnaast is vanaf 2017 een bezuinigingstaakstelling van € 10 miljoen structureel opgelegd.
Sturingsbudgetten wijksturing | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||
R9.10 Algemene stelposten: Taakstelling wijksturing | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
R9.10 Algemene stelposten: Incidenteel invoeringsbudget | -1.500 | |||
R9.10 Algemene stelposten: Frictiekosten | -3.000 | |||
Totaal | -1.500 | 7.000 | 10.000 | 10.000 |
Budget pilots Wijksturing Presikhaaf en De Laar/Elden
In 2016 worden pilots voor wijksturing gehouden in Presikhaaf en De Laar/Elden. De volgende budgetten vanuit de onderstaande reguliere producten leveren een bijdrage aan deze pilots.
Producten | Presikhaaf | De Laar/Elden | Totaal pilot |
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
R2.2 Mobiliteit en openbare ruimte: beheer | 75 | 152 | 228 |
R2.4 Oppervlakte water en havenbeheer | 1 | 6 | 6 |
R4.3 Bovenwettelijk onderwijsaanbod | 10 | 0 | 10 |
R4.4 Aanpak onderwijsachterstanden | 815 | 815 | 1.630 |
R5.1 Culturele basisvoorzieningen | 301 | 301 | 602 |
R5.2 Meerjarenvoorzieningen | 107 | 107 | 214 |
R5.4 Incidentele culturele activiteiten | 20 | 20 | 40 |
R5.7 Stedelijk groen | 206 | 277 | 483 |
R5.8 Spelen | 53 | 88 | 141 |
R5.10 Binnensport | 33 | 29 | 62 |
R5.11 Buitensport | 47 | 47 | 95 |
R5.12 Sportbeleid en -ontwikkeling | 2 | 2 | 4 |
R6.4 Schuldhulpverlening | 95 | 95 | 190 |
R6.5 Samenlevingsopbouw | 368 | 368 | 735 |
R6.6 Wijkgericht werken | 165 | 165 | 331 |
R6.7 Ondersteuning opvoeden en opgroeien | 318 | 318 | 636 |
R6.8 Maatschappelijke ondersteuning | 39 | 29 | 68 |
R6.9 Ondersteuning vrijwilligers | 28 | 28 | 57 |
R7.3 Afval | 691 | 613 | 1.304 |
R7.4 Stadsreiniging | 255 | 100 | 355 |
R7.5 Riolering | 6 | 16 | 22 |
Totaal pilot | 3.636 | 3.577 | 7.214 |