Innovatie & recombineren van centraal aanbod naar de wijkvraag

Coördinerend wethouder: Henk Kok

Onze opgave

  • Met de decentralisaties heeft de gemeente aanvankelijk vooral ingezet op continuïteit van zorg;
  • Nu ligt er de opgave om een nieuw duurzaam stelsel te bouwen in het sociaal domein dat aansluit bij de vraag van kwetsbare burgers met ondersteuning vanuit de eigen woon- en leefomgeving;
  • Nieuwe uitvoeringspraktijken ontwikkelen en verankeren in beleid en uitvoering waardoor de kanteling naar wijken en burgers wordt versterkt;
  • Structureel binnen de financiële kaders van de decentralisaties in het sociaal domein blijven ondanks risico's op een groeiende zorgvraag en achterblijvende economische ontwikkeling.

Onze ambitie

  • Eigen initiatief en zelfredzaamheid van burgers moet gestimuleerd worden;
  • Vermindering van een beroep op specialistische voorzieningen;
  • De overheid en professionals dragen altijd de verantwoordelijkheid voor een vangnet voor mensen die niet in staat zijn om te voorzien in de basisbehoeften;
  • Integratie van beschut werk en arbeidsmatige dagbesteding voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Onze doelen

Innovatie & recombineren van centraal aanbod naar de wijkvraag

Doelen

Strategie

  • Van individuele specialistische inzet naar meer algemene voorzieningen;
  • Effectievere nieuwe arrangementen die meer aansluiten op de zelfredzaamheid van burgers ter vervanging van de honderden huidige producten in zorg en welzijn;
  • Minder professionele voorzieningen en meer door burgers georganiseerde voorzieningen;
  • Integrale contractering van aanbod van gemeente, instellingen en bedrijven op basis van de wijkvraag.
  • Door specifieke contractering en bekostigingsvormen toe te passen op algemene voorzieningen in de wijken;
  • De rol van de wijkteams verder te versterken;
  • De specialistische voorzieningen scherp te contracteren op hun bijdrage aan de versterking van de zelfredzaamheid van de (kwetsbare) burgers;
  • Door toepassing van de (tijdelijke) regeling burgerkracht;
  • Door een substantieel deel van de middelen in het sociaal domein als integraal budget te contracteren in wijken (georganiseerd in gebieden);
  • Door inzet van nieuwe arrangementen gebaseerd op een vereenvoudiging van de huidige range aan producten en subsidies.

Effectindicatoren

Om de strategische doelen van het programma te monitoren wordt gekeken naar:

  • De zelfredzaamheid van inwoners en cliënten op diverse leefgebieden (maatschappelijke meedoen, arbeidsparticipatie, sociaal netwerk, financiën, gezondheid, huisvesting, leefbaarheid en veiligheid etc.);
  • Ontwikkeling in zorgconsumptie en innovatie in het aanbod;
  • Cliëntervaringen en cliënttevredenheid;
  • Het maatschappelijk rendement van onze inspanningen.

Indicatoren op deze thema's worden in 2016 ontwikkeld. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande gegevens.

Onze aanpak

Met de Stad

  • In 2017 willen we komen tot populatiegebonden bekostiging van het zorgstelsel. Daarbij koersen we niet meer op een op een contracten met zorgverleners, maar op een collectief zorgaanbod door meerdere partijen;
  • We gaan onderzoeken op welke wijze de huidige wijkteams sociaal domein in 2017 het beste gepositioneerd kunnen worden ten opzichte van de gemeente;
  • In kaart brengen wat het betekent als in het kader van wijksturing de gemeente meer ambtenaren in de wijken gaat inzetten voor de taken van de sociale wijkteams;
  • We zullen bij de contractering van nieuwe arrangementen steeds meer gaan afrekenen op resultaat voor de (kwetsbare) burgers en dit via een scherpe monitoring van de dienstverlening rapporteren;
  • Er zal gefaseerd worden toegewerkt naar een integrale benadering vanuit een gemeenschappelijk expertisecentrum voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;
  • De wijkteams ondersteunen daarbij de keuzevrijheid van burgers uit dit pakket. De keuzevrijheid voor de dienstverlening vanuit de wijkteams heeft betrekking op de inzet van medewerkers binnen het wijkteam;
  • Overheid en professionals dragen altijd de verantwoordelijkheid voor een vangnet voor mensen die niet in staat zijn om te voorzien in de basisbehoeften.

Samenhang met reguliere programma's:

In januari 2016 wordt een uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de verschillende domeinen waarop  gecontracteerd wordt, uitgewerkt zijn in budgetten voor de algemene voorzieningen in de wijken, de wijkteams en de specialistische voorzieningen. Daarin wordt de relatie met de reguliere programma's R4 Educatie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning en R7 Volksgezondheid en milieu opgenomen.

Budgettaire relatie met de reguliere programma's

In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.

Middeleninzet vanuit reguliere producten

Begroting

Bedragen x € 1.000

2016

2017

2018

2019

R0403

Bovenwettelijk onderwijsaanb en voorzien

2.107

1.882

1.880

1.881

R0404

Aanpak onderwijsachterstanden

8.243

9.258

9.258

9.258

R0405

Voorzien in zorgstructuren vh onderwijs

1.214

1.939

2.339

2.339

R0406

Verzorgen leerlingenvervoer

1.744

1.494

1.494

1.494

R0601

Participatie (minder afst t arbeidsmrkt)

50.266

46.954

44.636

44.995

R0605

Samenlevingsopbouw

5.178

5.176

5.176

5.175

R0606

Wijkgericht werken

1.784

1.784

1.783

1.783

R0607

Ondersteuning opgroeien en opvoeden

4.624

4.599

4.584

4.561

R0608

Maatschappelijke ondersteuning

19.325

18.061

18.061

18.061

R0609

Ondersteuning vrijwilligers

1.014

964

964

964

R0610

Integratie, interculturalis antidiscrimi

296

296

276

276

R0611

Maatsch opvang, OGGz en verslavingszorg

11.112

11.507

11.507

11.507

R0613

Vrouwenopvang en huiselijk geweld

5.503

5.107

4.145

4.145

R0614

Algemeen sociaal deelfonds

11.226

11.105

11.095

11.085

R0615

Wmo 2015 sociaal deelfonds

80.856

79.521

79.345

79.825

R0616

Jeugd sociaal deelfonds

35.182

33.941

34.151

34.151

R0701

Algemene publieke gezondheidszorg

3.070

2.313

2.306

2.300

R0702

Jeugdgezondheidszorg

2.519

2.520

2.386

2.386