Onze opgave
- Met de decentralisaties heeft de gemeente aanvankelijk vooral ingezet op continuïteit van zorg;
- Nu ligt er de opgave om een nieuw duurzaam stelsel te bouwen in het sociaal domein dat aansluit bij de vraag van kwetsbare burgers met ondersteuning vanuit de eigen woon- en leefomgeving;
- Nieuwe uitvoeringspraktijken ontwikkelen en verankeren in beleid en uitvoering waardoor de kanteling naar wijken en burgers wordt versterkt;
- Structureel binnen de financiële kaders van de decentralisaties in het sociaal domein blijven ondanks risico's op een groeiende zorgvraag en achterblijvende economische ontwikkeling.
Onze ambitie
- Eigen initiatief en zelfredzaamheid van burgers moet gestimuleerd worden;
- Vermindering van een beroep op specialistische voorzieningen;
- De overheid en professionals dragen altijd de verantwoordelijkheid voor een vangnet voor mensen die niet in staat zijn om te voorzien in de basisbehoeften;
- Integratie van beschut werk en arbeidsmatige dagbesteding voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Onze doelen
Innovatie & recombineren van centraal aanbod naar de wijkvraag | |
---|---|
Doelen | Strategie |
|
|
Effectindicatoren
Om de strategische doelen van het programma te monitoren wordt gekeken naar:
- De zelfredzaamheid van inwoners en cliënten op diverse leefgebieden (maatschappelijke meedoen, arbeidsparticipatie, sociaal netwerk, financiën, gezondheid, huisvesting, leefbaarheid en veiligheid etc.);
- Ontwikkeling in zorgconsumptie en innovatie in het aanbod;
- Cliëntervaringen en cliënttevredenheid;
- Het maatschappelijk rendement van onze inspanningen.
Indicatoren op deze thema's worden in 2016 ontwikkeld. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande gegevens.
Onze aanpak
Met de Stad
- In 2017 willen we komen tot populatiegebonden bekostiging van het zorgstelsel. Daarbij koersen we niet meer op een op een contracten met zorgverleners, maar op een collectief zorgaanbod door meerdere partijen;
- We gaan onderzoeken op welke wijze de huidige wijkteams sociaal domein in 2017 het beste gepositioneerd kunnen worden ten opzichte van de gemeente;
- In kaart brengen wat het betekent als in het kader van wijksturing de gemeente meer ambtenaren in de wijken gaat inzetten voor de taken van de sociale wijkteams;
- We zullen bij de contractering van nieuwe arrangementen steeds meer gaan afrekenen op resultaat voor de (kwetsbare) burgers en dit via een scherpe monitoring van de dienstverlening rapporteren;
- Er zal gefaseerd worden toegewerkt naar een integrale benadering vanuit een gemeenschappelijk expertisecentrum voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;
- De wijkteams ondersteunen daarbij de keuzevrijheid van burgers uit dit pakket. De keuzevrijheid voor de dienstverlening vanuit de wijkteams heeft betrekking op de inzet van medewerkers binnen het wijkteam;
- Overheid en professionals dragen altijd de verantwoordelijkheid voor een vangnet voor mensen die niet in staat zijn om te voorzien in de basisbehoeften.
Samenhang met reguliere programma's:
In januari 2016 wordt een uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de verschillende domeinen waarop gecontracteerd wordt, uitgewerkt zijn in budgetten voor de algemene voorzieningen in de wijken, de wijkteams en de specialistische voorzieningen. Daarin wordt de relatie met de reguliere programma's R4 Educatie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning en R7 Volksgezondheid en milieu opgenomen.
Budgettaire relatie met de reguliere programma's
In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.
Middeleninzet vanuit reguliere producten | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
R0403 | Bovenwettelijk onderwijsaanb en voorzien | 2.107 | 1.882 | 1.880 | 1.881 |
R0404 | Aanpak onderwijsachterstanden | 8.243 | 9.258 | 9.258 | 9.258 |
R0405 | Voorzien in zorgstructuren vh onderwijs | 1.214 | 1.939 | 2.339 | 2.339 |
R0406 | Verzorgen leerlingenvervoer | 1.744 | 1.494 | 1.494 | 1.494 |
R0601 | Participatie (minder afst t arbeidsmrkt) | 50.266 | 46.954 | 44.636 | 44.995 |
R0605 | Samenlevingsopbouw | 5.178 | 5.176 | 5.176 | 5.175 |
R0606 | Wijkgericht werken | 1.784 | 1.784 | 1.783 | 1.783 |
R0607 | Ondersteuning opgroeien en opvoeden | 4.624 | 4.599 | 4.584 | 4.561 |
R0608 | Maatschappelijke ondersteuning | 19.325 | 18.061 | 18.061 | 18.061 |
R0609 | Ondersteuning vrijwilligers | 1.014 | 964 | 964 | 964 |
R0610 | Integratie, interculturalis antidiscrimi | 296 | 296 | 276 | 276 |
R0611 | Maatsch opvang, OGGz en verslavingszorg | 11.112 | 11.507 | 11.507 | 11.507 |
R0613 | Vrouwenopvang en huiselijk geweld | 5.503 | 5.107 | 4.145 | 4.145 |
R0614 | Algemeen sociaal deelfonds | 11.226 | 11.105 | 11.095 | 11.085 |
R0615 | Wmo 2015 sociaal deelfonds | 80.856 | 79.521 | 79.345 | 79.825 |
R0616 | Jeugd sociaal deelfonds | 35.182 | 33.941 | 34.151 | 34.151 |
R0701 | Algemene publieke gezondheidszorg | 3.070 | 2.313 | 2.306 | 2.300 |
R0702 | Jeugdgezondheidszorg | 2.519 | 2.520 | 2.386 | 2.386 |