Onze opgave
Er zijn grote verschillen in de intensiteit waarmee en de wijze waarop inwoners van de stad Arnhem participeren in de vormgeving van hun eigen woon- en leefomgeving. Nu er steeds meer zelfwerkzaamheid van hen wordt gevraagd komen tegelijkertijd de grenzen van de mogelijkheden in zicht, aangezien de gemeente zich vooralsnog blijft opstellen als de klassieke 'loods' die de Arnhemse samenleving verder brengt. Hoe kan deze functie terug naar de inwoner, zodat die zijn eigen koers kan bepalen, waarbij de gemeente zich als partner opstelt?
Onze ambitie
- We geven als gemeente inwoners de ruimte goede ideeën te verwezenlijken en invloed te hebben op de juiste wijze van aanwending van budgetten;
- We benoemen samen met hen welke regels écht nodig zijn en op welke punten onze steun echt nodig is;
- We willen wijken met elkaar verbinden en bevorderen dat onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring, met name op het gebied van de woon- en leefomgeving, tot stand komt;
- We stimuleren onderlinge zorgzaamheid en zelfwerkzaamheid van onze inwoners;
- Buurtrechten en de buurtwet worden verankerd in het gemeentelijke beleid.
Onze doelen
Versterken participatie en zelforganiserend vermogen van inwoners | |
---|---|
Doelen | Strategie |
|
|
Effectindicatoren
Om de strategische doelen van de veranderopgave te monitoren wordt gekeken naar:
- welke taken zijn overgedragen in welke mate (burgers/gemeente);
- maatschappelijk rendement van de inspanningen van de burger, met als basis ons huidig meetinstrumentarium;
- burgerervaringen-burgertevredenheid (idem gemeente);
- reductie in volume van gemeentelijke inspanningen in de wijk;
- aantal actieve bewoners.
Onze aanpak
Met de Stad
- We verbreden en verdiepen de wijkactieplannen ter versterking van burgerparticipatie;
- In 2016 zullen we starten met de verdere ontwikkeling van de huidige wijkprofielen;
- Met ingang van 2017 wordt een structurele regeling burgerinitiatieven van kracht die helder weergeeft onder welke voorwaarden professionele dienstverlening kan worden overgenomen;
- Wijkgesprekken worden geïntensiveerd en vinden cyclisch plaats. Meer bewoners worden in zo mogelijk wisselende samenstellingen betrokken;
- We gebruiken de kracht van verenigingen om mensen te versterken en wijken te verbinden (Uitvoering motie inzet op ondersteuning verenigingen);
- De gemeente neemt een faciliterende rol aan;
- We stimuleren de structurele dialoog tussen bewoners, gemeente en uitvoerende instellingen om tot een zo effectief mogelijke inzet te komen.
Samenhang met reguliere programma's
In 2015/16 worden een kadernota en een uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de samenhang wordt gelegd tussen wijksturing en de reguliere programma's. Het gaat hierbij om een herschikking van taken, verantwoordelijk-heden en bevoegdheden ten aanzien van het maken en uitvoeren van beleid en de aanwending van de budgetten die onder de wijksturing komen te vallen.
Budgettaire relatie met de reguliere programma's
In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.
Middeleninzet vanuit reguliere producten | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
R0002 | Raad | 1.422 | 1.417 | 1.417 | 1.417 |
R0404 | Aanpak onderwijsachterstanden | 8.243 | 9.258 | 9.258 | 9.258 |
R0405 | Voorzien in zorgstructuren vh onderwijs | 1.214 | 1.939 | 2.339 | 2.339 |
R0607 | Ondersteuning opgroeien en opvoeden | 4.624 | 4.599 | 4.584 | 4.561 |
R0608 | Maatschappelijke ondersteuning | 19.325 | 18.061 | 18.061 | 18.061 |
R0609 | Ondersteuning vrijwilligers | 1.014 | 964 | 964 | 964 |
R0611 | Maatsch opvang, OGGz en verslavingszorg | 11.112 | 11.507 | 11.507 | 11.507 |
R0701 | Algemene publieke gezondheidszorg | 3.070 | 2.313 | 2.306 | 2.300 |
R0702 | Jeugdgezondheidszorg | 2.519 | 2.520 | 2.386 | 2.386 |
R0801 | Voldoende woningen vd juiste kwaliteit | 1.022 | 1.098 | 1.133 | 1.131 |