Werk!

Coördinerend wethouder: Ine van Burgsteden

Onze opgave

  • Steden zijn de economische motor. Echter de groei van Nederlandse steden ten opzichte van Europese steden blijft achter en ook de positionering van Arnhem - Nijmegen binnen Nederland neemt in kracht af;
  • Arnhem kent enkele ongunstige uitgangspunten in haar sociaaleconomische structuur: de stad kent een hogere werkeloosheid dan gemiddeld in Nederland en heeft relatief veel lager opgeleiden;
  • Betere aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en nauwere samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid is noodzakelijk voor optimaal human capital en vergroten van het innovatieve vermogen;
  • Voor Arnhem ligt een grote maatschappelijke en financiële opgave. Hoe gaan zoveel mogelijk mensen aan het werk, binnen nieuwe (financiële) kaders, vanuit het uitgangspunt meer werk is minder zorg. En welk instrumentarium zetten we daarbij zo effectief mogelijk in;
  • Een herijking van de strategie is nodig om te komen tot de juiste investeringen in de stad en het bevorderen van zoveel mogelijk gewenste werkgelegenheid;
  • De overheid staat hier voor een intensief rollenspel dat varieert van loslaten en ruimte geven aan partijen in de stad, samenwerken in constructieve coalities, soms agenderen en trekken, en kiezen voor de juiste schaalniveaus;
  • Samengevat: meer (passend) werk en meer Arnhemmers aan het werk!

Onze ambitie

  • Meer werk in Arnhem;
  • Meer Arnhemmers aan het werk.

Onze doelen

Werk!

Doelen

Strategie

  • Versterken van de strategie om te komen tot meer werkgelegenheid, in intensief samenspel met partners (bedrijfsleven en onderwijs);
  • Meer benutten aanwezige innovatieve vermogen;
  • Versterken regionale samenwerking;
  • Meer investeringen binnenhalen (onder meer acquisitie;
  • Effectievere (re)ïntegratie;
  • Ontwikkelen tot een van de beter presterende werkbedrijven.
  • Herijking van de economische strategie (Economische Agenda en Economisch Investeringsprogramma) en verkenning van het werkgelegenheidsoffensief 2020. Welke aanpak rendeert het meest? Hierbij past ook het verkennen van mogelijkheden voor (het terughalen van) maakindustrie (uitvoering motie Meer maakindustrie in Arnhem) en het betrekken van innovatieve ontwikkelingen op bijvoorbeeld Papendal. We kijken ook naar samenwerkingen over de grens, onder meer naar Duitsland. Ondertussen werken we verder op de lijn zoals bepaald in de economische agenda: Focus op kansrijke clusters Energie en Creatieve Industrie (en cross overs), versterken wat sterk is en een goed vestigingsklimaat, waarbij ook acquisitie nadruk krijgt;
  • We bundelen onze krachten op een groter schaalniveau en met partners uit bedrijfsleven en onderwijs in de Triple Helix Arnhem - Nijmegen. De Triple Helix geeft richting, initieert en zorgt voor zichtbaarheid buiten de regio;
  • We werken intensief samen met de onderwijsinstellingen in de stad (3 hogescholen en ROC's), conform de convenanten die we met hen afsloten op aspecten als innovatie, aansluiting van onderwijs bij de arbeidsmarkt, jong ondernemerschap, (internationale) studenten (uitvoering motie Arnhem studentenstad);
  • De regionaal ontwikkelde koers op de uitvoering van de Participatiewet gaan we implementeren. Dit betekent onder meer doorontwikkeling van het regionaal werkgeversservicepunt in samenhang met ontwikkelingen bij Presikhaaf & Bedrijven, Werk en Inkomen en zorginstellingen. Daarbij hoort een goed functionerend werkbedrijf (waarin sociale partners bestuurlijk samenkomen);
  • Wij zijn bijzonder scherp op reïntegratie-instrumentarium dat resultaat oplevert; het nieuwe kader van de Participatiewet nodigt hierbij uit;
  • Vormgeven van sociaal ondernemen waarbij een herijking van het bestaande SROI beleid zal plaatsvinden waarbij onderzocht wordt hoe het meetinstrument Prestatieladder socialer ondernemen (PSO) kan worden opgenomen (uitvoering motie Sociaal ondernemen).

Effectindicatoren

  • Tegelijk met de herijking van de economische strategie en het werkgelegenheidsoffensief wordt gewerkt aan een set van indicatoren;
  • Op basis van het Wwb-onderzoek worden doelen voor de periode 2016-2017 opgesteld met een daarbij behorend monitoringsplan;
  • Er wordt in 2015 een nulmeting uitgevoerd onder werkgevers naar de tevredenheid over het werkbedrijf.

Onze aanpak

Met de Stad

  • De samenwerking met partners in en buiten de stad op dit domein is intensief. Zowel voor de strategievorming als voor de uitvoering. Het gaat hierbij om bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen, regiogemeenten en andere overheden;
  • We komen tot een herijking van bestaande overlegvormen, in het kader van efficiëntie en effectiviteit voor alle betrokken partijen. Waar nodig stoppen we of ontplooien we nieuwe initiatieven.

Samenhang met reguliere programma's

Voor beide componenten 'Meer werk in Arnhem' en 'Meer Arnhemmers aan het werk' ontwikkelen we een uitvoeringsprogramma. Dit heeft zeker een inhoudelijke relatie met de reguliere programma's economie, onderwijs, werk en inkomen, cultuur en mogelijk openbare ruimte.

Budgettaire relatie met de reguliere programma's

In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.

Middeleninzet vanuit reguliere producten

Begroting

Bedragen x € 1.000

2016

2017

2018

2019

R0301

Economisch beleid

4.428

4.125

4.122

4.119

R0302

Exploitatie markten

279

279

279

279

R0601

Participatie (minder afst t arbeidsmrkt)

50.266

46.954

44.636

44.995

R0602

Bijstand

115.186

115.883

115.513

115.513