Onze opgave
- Steden zijn de economische motor. Echter de groei van Nederlandse steden ten opzichte van Europese steden blijft achter en ook de positionering van Arnhem - Nijmegen binnen Nederland neemt in kracht af;
- Arnhem kent enkele ongunstige uitgangspunten in haar sociaaleconomische structuur: de stad kent een hogere werkeloosheid dan gemiddeld in Nederland en heeft relatief veel lager opgeleiden;
- Betere aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en nauwere samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid is noodzakelijk voor optimaal human capital en vergroten van het innovatieve vermogen;
- Voor Arnhem ligt een grote maatschappelijke en financiële opgave. Hoe gaan zoveel mogelijk mensen aan het werk, binnen nieuwe (financiële) kaders, vanuit het uitgangspunt meer werk is minder zorg. En welk instrumentarium zetten we daarbij zo effectief mogelijk in;
- Een herijking van de strategie is nodig om te komen tot de juiste investeringen in de stad en het bevorderen van zoveel mogelijk gewenste werkgelegenheid;
- De overheid staat hier voor een intensief rollenspel dat varieert van loslaten en ruimte geven aan partijen in de stad, samenwerken in constructieve coalities, soms agenderen en trekken, en kiezen voor de juiste schaalniveaus;
- Samengevat: meer (passend) werk en meer Arnhemmers aan het werk!
Onze ambitie
- Meer werk in Arnhem;
- Meer Arnhemmers aan het werk.
Onze doelen
Werk! | |
---|---|
Doelen | Strategie |
|
|
Effectindicatoren
- Tegelijk met de herijking van de economische strategie en het werkgelegenheidsoffensief wordt gewerkt aan een set van indicatoren;
- Op basis van het Wwb-onderzoek worden doelen voor de periode 2016-2017 opgesteld met een daarbij behorend monitoringsplan;
- Er wordt in 2015 een nulmeting uitgevoerd onder werkgevers naar de tevredenheid over het werkbedrijf.
Onze aanpak
Met de Stad
- De samenwerking met partners in en buiten de stad op dit domein is intensief. Zowel voor de strategievorming als voor de uitvoering. Het gaat hierbij om bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen, regiogemeenten en andere overheden;
- We komen tot een herijking van bestaande overlegvormen, in het kader van efficiëntie en effectiviteit voor alle betrokken partijen. Waar nodig stoppen we of ontplooien we nieuwe initiatieven.
Samenhang met reguliere programma's
Voor beide componenten 'Meer werk in Arnhem' en 'Meer Arnhemmers aan het werk' ontwikkelen we een uitvoeringsprogramma. Dit heeft zeker een inhoudelijke relatie met de reguliere programma's economie, onderwijs, werk en inkomen, cultuur en mogelijk openbare ruimte.
Budgettaire relatie met de reguliere programma's
In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.
Middeleninzet vanuit reguliere producten | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
R0301 | Economisch beleid | 4.428 | 4.125 | 4.122 | 4.119 |
R0302 | Exploitatie markten | 279 | 279 | 279 | 279 |
R0601 | Participatie (minder afst t arbeidsmrkt) | 50.266 | 46.954 | 44.636 | 44.995 |
R0602 | Bijstand | 115.186 | 115.883 | 115.513 | 115.513 |