Marketing van Arnhem

Coördinerend wethouder: Ron König

Onze opgave

  • De competitie tussen steden wordt intensiever en onze (regionale) positionering staat onder druk;
  • De uitdaging om gericht doelgroepen bewoners, bezoekers, bedrijven, studenten en andere overheden voor onze stad te behouden, te interesseren en aan te trekken wordt steeds groter. Ontwikkelingen in de herkomstgebieden spelen hierbij ook een rol (zoals voor de kennisinstellingen);
  • De uitgangspunten van Arnhem bieden potentie om, op basis van de juiste keuzes, geprofileerd en scherp voor het voetlicht te komen. Om zo meer investeringen en bestedingen uit te lokken, leidend tot een aantrekkelijker stad en meer werkgelegenheid.

Onze ambitie

  • We willen gericht bewoners, bezoekers, bedrijven, studenten, andere overheden behouden en aantrekken;
  • Meer investeringen (van anderen) in een aantrekkelijke stad en werkgelegenheid;
  • Meer studenten in de stad die hier ook blijven na hun studie, mede vanwege de unieke verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven;
  • Door aanwezigheid in meer relevante netwerken ook meer invloed.

Onze doelen

Marketing van Arnhem

Doelen

Strategie

  • Doelgerichte citymarketing, afgestemd op toeristische marketing;
  • Meer studenten en intensievere verbindingen met en grotere zichtbaarheid van de kennisinstellingen;
  • Terugkerende beeldbepalende evenementen;
  • Ontwikkeling van het 'nieuwe herdenken';
  • Versterken van onze (inter)nationale positionering en lobbykracht
  • We komen tot een herijking van de uitvoeringsagenda voor citymarketing in de komende jaren waarin de diverse doelgroepen aan bod komen, evenals de inhoudelijke aspecten waarop wij bepaald hebben sterker voor het voetlicht te willen treden. We brengen de toeristische marketing en de citymarketing met elkaar in samenhang en kijken naar de positionering van de uitvoering. Onze sterke posities zoals ook Papendal komen hierin aan bod;
  • Samen met de drie kennisinstellingen werken wij aan de ontwikkeling en uitvoering van het actieprogramma Arnhem Studiestad;
  • De evenementenvisie en visie op hoogwaardige culturele evenementen maken dat wij consequent werken aan de zichtbaarheid van Arnhem. Komende tijd gaat dat in elk geval om de Giro d'Italia en Sonsbeek Internationaal in 2016 en Velocity in 2017;
  • Samen met het Airbornemuseum en de Eusebius werken wij aan versteviging van de Battle of Arnhem Aanbod Keten, waarin brug en kerk een rol krijgen. Daarbij hoort ook de ontwikkeling van het 'nieuwe herdenken' onder meer door een jaarlijks terugkerend evenement. Wij verkennen en versterken de regionale samenwerking op het gebied van herdenkingstoerisme, inclusief de educatieve waarde (uitvoering motie Regionale samenwerking herdenkingstoerisme);
  • We groeien door op de ontwikkeling en uitvoering van internationaal beleid en de lobbystrategie. Dat doen we samen met andere overheden en partners in en buiten de stad. Steeds op een passend regionaal schaalniveau. Ontwikkeling van een hospitality-programma hoort daar ook bij.

Effectindicatoren

We werken aan een set van indicatoren in 2016, waarbij bijvoorbeeld de binnenstadsmonitor, het merkenonderzoek en de nationale studentenenquête hiervoor input leveren.

Onze aanpak

Met de Stad

  • Samen met partners in de stad wordt de organisatievorm herijkt, met name ook om citymarketing nog meer van de stad te maken;
  • Samen met de kennisinstellingen (en bedrijven) wordt een structurele aanpak ontwikkeld en activiteiten uitgevoerd om Arnhem als aantrekkelijke stad voor studenten op de kaart te zetten;
  • Samen met partners in de regio en onder meer Airbornemuseum en Eusebius werken aan de vernieuwing van de herdenkingen en versterking van herdenkingstoerisme.  

Samenhang met reguliere programma's

In 2016 ligt hiervoor een uitvoeringsprogramma waarin de inhoudelijke samenhang wordt gelegd met de reguliere programma's op het gebied van economie, cultuur, onderwijs, en bijvoorbeeld openbare ruimte. Maar zeer zeker ook ligt er een relatie met de veranderopgaven Vitale centrumstad en het Rijngoud, Werk en Energy Made in Arnhem.  

Budgettaire relatie met de reguliere programma's

In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.

Middeleninzet vanuit reguliere producten

Begroting

Bedragen x € 1.000

2016

2017

2018

2019

R0301

Economisch beleid

4.428

4.125

4.122

4.119

R0302

Exploitatie markten

279

279

279

279

R0502

Meerjarenvoorzieningen

2.122

1.899

1.898

1.897

R0503

2-jaarlijkse cult activ (programmatisch)

609

708

708

708

R0601

Participatie (minder afst t arbeidsmrkt)

50.266

46.954

44.636

44.995