Onze opgave
- De competitie tussen steden wordt intensiever en onze (regionale) positionering staat onder druk;
- De uitdaging om gericht doelgroepen bewoners, bezoekers, bedrijven, studenten en andere overheden voor onze stad te behouden, te interesseren en aan te trekken wordt steeds groter. Ontwikkelingen in de herkomstgebieden spelen hierbij ook een rol (zoals voor de kennisinstellingen);
- De uitgangspunten van Arnhem bieden potentie om, op basis van de juiste keuzes, geprofileerd en scherp voor het voetlicht te komen. Om zo meer investeringen en bestedingen uit te lokken, leidend tot een aantrekkelijker stad en meer werkgelegenheid.
Onze ambitie
- We willen gericht bewoners, bezoekers, bedrijven, studenten, andere overheden behouden en aantrekken;
- Meer investeringen (van anderen) in een aantrekkelijke stad en werkgelegenheid;
- Meer studenten in de stad die hier ook blijven na hun studie, mede vanwege de unieke verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven;
- Door aanwezigheid in meer relevante netwerken ook meer invloed.
Onze doelen
Marketing van Arnhem | |
---|---|
Doelen | Strategie |
|
|
Effectindicatoren
We werken aan een set van indicatoren in 2016, waarbij bijvoorbeeld de binnenstadsmonitor, het merkenonderzoek en de nationale studentenenquête hiervoor input leveren.
Onze aanpak
Met de Stad
- Samen met partners in de stad wordt de organisatievorm herijkt, met name ook om citymarketing nog meer van de stad te maken;
- Samen met de kennisinstellingen (en bedrijven) wordt een structurele aanpak ontwikkeld en activiteiten uitgevoerd om Arnhem als aantrekkelijke stad voor studenten op de kaart te zetten;
- Samen met partners in de regio en onder meer Airbornemuseum en Eusebius werken aan de vernieuwing van de herdenkingen en versterking van herdenkingstoerisme.
Samenhang met reguliere programma's
In 2016 ligt hiervoor een uitvoeringsprogramma waarin de inhoudelijke samenhang wordt gelegd met de reguliere programma's op het gebied van economie, cultuur, onderwijs, en bijvoorbeeld openbare ruimte. Maar zeer zeker ook ligt er een relatie met de veranderopgaven Vitale centrumstad en het Rijngoud, Werk en Energy Made in Arnhem.
Budgettaire relatie met de reguliere programma's
In de volgende tabel wordt aangegeven welke productbudgetten uit de reguliere programma's een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze veranderopgave.
Middeleninzet vanuit reguliere producten | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
R0301 | Economisch beleid | 4.428 | 4.125 | 4.122 | 4.119 |
R0302 | Exploitatie markten | 279 | 279 | 279 | 279 |
R0502 | Meerjarenvoorzieningen | 2.122 | 1.899 | 1.898 | 1.897 |
R0503 | 2-jaarlijkse cult activ (programmatisch) | 609 | 708 | 708 | 708 |
R0601 | Participatie (minder afst t arbeidsmrkt) | 50.266 | 46.954 | 44.636 | 44.995 |