Algemeen bestuur en publieke dienstverlening

De taken van raad en college zijn gericht op een transparant, democratisch bestuur met de focus op samenwerking met de stad. Arnhem werkt samen in bestuurlijke organen in regionaal, landelijk en Europees verband. Arnhem biedt haar inwoners een laagdrempelige en betrouwbare dienstverlening. Publieke dienstverlening is gericht op digitale dienstverlening. Bij klantcontacten wordt continue aandacht besteed aan een klantvriendelijke benadering.

Ambitie

  • Arnhem verkent en ontwikkelt de toekomst van de stad met zijn inwoners, bedrijven en instellingen;
  • Arnhem streeft waar nodig en nuttig naar intensieve samenwerking in de regio en netwerken van steden;  
  • Arnhem draagt bij aan versterking van de economische vitaliteit binnen het stedelijk netwerk Arnhem Nijmegen;
  • Arnhem optimaliseert de digitale dienstverlening aan zijn inwoners.

Rekenkamer

Een raadswerkgroep onderzoekt ten tijde van het opstellen van de begroting de inrichting van een nieuwe rekenkamerfunctie op basis van de in 2015 uitgevoerde Evaluatie Rekenkamer Arnhem.  

Regionale en andere bovenlokale lichamen

In de paragraaf Verbonden Partijen wordt ingegaan op algemene (bestuurlijke) organen en lidmaatschappen van onder andere de Euregio, VNG, samenwerkingsverband grote steden en Nicis (Platform 31) .  

Wegens stopzetting van de plus-variant binnen de Wet gemeenschappelijke regelingen is de Stadsregio Arnhem Nijmegen in liquidatie. Nieuwe samenwerkingsvormen zijn:

  • een gemeenschappelijk orgaan om regionaal het regionale beleid aangaande economie, wonen en verkeer vorm te kunnen geven. Mogelijk ook op andere terreinen zoals milieu;
  • een modulaire gemeenschappelijke regeling om bijvoorbeeld regionale aanbesteding van doelgroepenvervoer te kunnen regelen;
  • een economic board (Triple Helix) met partners uit de overheid, onderwijs- en onderzoek en ondernemerswereld;
  • samenwerking in Euregioverband en met Duitse steden in de deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Arnhem versterkt zijn positionering in de landelijke netwerken G32 en VNG. Door deelname in verschillende werkgroepen en commissies dragen Arnhemse bestuurders bij aan kennisontwikkeling en lobbytrajecten, onder andere op het gebied van gemeentefinanciën en specifieke dossiers in het sociale domein.
Verwacht wordt dat de G32 een belangrijke gesprekspartner blijft voor het Rijk voor Agenda Stad.
De burgemeester is portefeuillehouder Agenda Stad in het dagelijks bestuur van de G32.

Klant Contact Centrum (KCC)

Het KCC vervolgt de ingeslagen weg en zet steeds meer in op digitale dienstverlening. Het is een belangrijke weg om de in 2014 ingezette bezuiniging die oploopt tot € 0,7 miljoen vanaf 2017 te halen en sluit naadloos aan op het gedachtegoed 'slimmer organiseren / meer digitaal' uit de Perspectiefnota 2016-2019. Een tweede belangrijke pijler zijn investeringen in de medewerkers om de gastvrijheid naar een hoger niveau te brengen en te houden. Het voornemen is om de bij het Klant Contact Centrum opgedane kennis en kunde in te zetten voor andere onderdelen van de gemeente met klantcontacten.  

Samenhang

  • Het product Raad heeft een relatie met het Programma Van wijken weten, veranderopgave Versterken participatie en zelforganiserend vermogen van inwoners;
  • Het product Regionale bovenlokale organen hangt samen met de paragraaf Verbonden Partijen;
  • Het Burgerjaarverslag zoomt in op de dienstverlening naar de burger.  

Belangrijke raadsonderwerpen

  • Evaluatie gemeenschappelijk orgaan, een nieuwe samenwerkingsvorm voor het stedelijk netwerk;
  • Input voor het jaarplan gemeenschappelijk orgaan en economic board.

Actuele kaders

  • De MIRT-agenda is het werkkader van de regio, provincie en Rijk voor de versterking van de economische vitaliteit binnen het Stedelijk Netwerk Arnhem - Nijmegen.

Financiën

Middelen Rekening Begroting 2015 Begroting
2014 Geamendeerd t/m Raad 27 Juli 2016 2017 2018 2019
Lasten 10.967 9.625 10.186 9.689 9.151 9.132 9.130
Baten 3.231 2.271 2.467 2.457 2.442 2.442 2.442
Exploitatieresultaat -7.736 -7.354 -7.719 -7.232 -6.709 -6.690 -6.688
Toevoegingen aan reserves 26 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves 100 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserve 74 0 0 0 0 0 0
Saldo -7.662 -7.354 -7.719 -7.232 -6.709 -6.690 -6.688

Bedragen x €1.000

Toelichting mutaties exploitatie 2016 t.o.v. 2015 (t/m Raad 27 juli 2015)

Lasten

Bedragen x  € 1.000

Bestedings- en bezuinigingsvoorstellen

- Oplossing restant taakstelling griffie en raad als besloten in MJPB 2015-2018

80

- Oplossing knelpunt raad (oa. nieuwjaarsreceptie)

19

- Lagere fractievergoeding raad

-15

- Voordeel loonsom raad als gevolg van fiscaal Voordeel

-100

- Herallocatie: Aframing budget wachtgeld van college, in 2016 worden lagere kosten verwacht dan in 2015

-334

- Aanpassing interne rente van 5,25% naar 4%

-7

Bestaand beleid

- Aframen incidenteel in 2015 verhoogd budget vanwege gecombineerde verkiezingen in dat jaar

-90

- Kapitaallastenontwikkeling

-55

- Diversen

4

Totaal mutaties lasten

-498

Baten

Bedragen x  € 1.000

Bestedings- en bezuinigingsvoorstellen

-

Bestaand beleid

- Diversen

-10

Totaal mutaties baten

-10

Totaal mutaties exploitatie 2016 t.o.v. 2015 (t/m Raad 27 juli 2015)

495

Toelichting mutaties reserves 2016

In 2016 vinden er op dit programma geen toevoegingen en/of onttrekkingen aan de reserves plaats.

Kosten per product

Kosten per product Rekening Begroting 2015 Begroting
2014 Geamendeerd t/m Raad 27 Juli 2016 2017 2018 2019
R0001 Verkiezingen 409 252 246 155 155 155 155
R0002 Raad 1.532 1.360 1.443 1.422 1.417 1.417 1.417
R0003 Griffie 601 646 655 655 655 655 655
R0004 Rekenkamer 190 113 115 115 115 115 115
R0005 College van B. en W. 1.716 2.206 2.200 1.898 1.747 1.747 1.747
R0006 Bovenlokale / Regionale organen 1.395 526 773 757 756 756 755
R0007 Publieke dienstverlening 5.124 4.523 4.754 4.687 4.306 4.287 4.286
Totaal 10.967 9.625 10.186 9.689 9.151 9.132 9.130

Bedragen x €1.000

Toelichting tabel kosten per product

In de volgende tabel is een product uit dit reguliere programma opgenomen
dat een bijdrage levert aan de doelstellingen van een veranderopgave.

Relatie productbudget met veranderopgave(n)

Van wijken weten

Stad op de kaart

Pilots 2016
Wijksturing

Aanbod naar
wijkvraag

Participatie en zelforg.
vermogen

Werk!

Vitale centrumstad

EMiA /
ElectriCity

Marketing

R0002 

Prestatie indicatoren

Gelet op de aard van de meeste producten in dit programma zijn geen prestatie-indicatoren benoemd.
Indicatoren voor het product publieke dienstverlening zijn in ontwikkeling, waarbij aansluiting gezocht wordt bij indicatoren die door de VNG zijn ontwikkeld.