Ambitie
In Arnhem vraagt veiligheid continue aandacht: in uitgaansgebieden, in de wijken, achter de voordeur. Dat vraagt een blijvende investering in het netwerk van veiligheid- en zorgpartijen.
Voor 2016 en verder is naast de onderwerpen inclusief prioritering (veilige woon- & leefomgeving; jeugd) zoals beschreven in de kadernota Veiligheid, aandacht en inzet voor:
- bestrijding maatschappij ondermijnende activiteiten;
- bestrijding radicalisering;
- ontwikkelingen rond prostitutie en mensenhandel;
- ontwikkelingen rond de 'achterdeur-problematiek' (coffeeshops);
- ontwikkelingen het horeca concentratiegebied;
- verdere ontwikkeling werken in de wijken, ook in samenhang met het Veiligheidshuis;
- doorontwikkeling repressieve organisatie (DRO) (Brandweer);
- aandacht voor en inzet op (brand en calamiteiten) preventie (Brandweer).
Samenhang
- Regulier programma 6, onderdeel 6.10: integratie, interculturalisatie en antidiscriminatie.
Vanuit dit programma worden extra inspanningen gedaan op het voorkomen/wegnemen van spanningen in de Arnhemse samenleving die zouden kunnen leiden tot radicalisering van Arnhemmers. Hierbij wordt intensief samengewerkt met het Veiligheidshuis;
- Paragraaf Verbonden Partijen (gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden/VGGM en Stichting Het Veluwse Bosbrandweer Comité);
- Zomernota 2016-2019: bezuinigingsopgave van € 750.000 op de bijdrage aan de GR VGGM (brandweer en volksgezondheid). Deze opgave is voorlopig ondergebracht in het financieel kader van Regulier Programma R7 Gezondheid en Milieu (zie ook Paragraaf Verbonden Partijen).
Belangrijke raadsonderwerpen
- Kwartaal cijfers politie en brandweer;
- Onderzoeksresultaat Leefbaarheid en veiligheid;
- Onderzoek radicalisering;
- Ontwikkelingen achterdeurproblematiek;
- VNG model-APV prostitutie;
- Sluitingstijden horeca;
- Evaluatie kadernota Veiligheid.
Actuele kaders
- Kadernota Veiligheid 2012-2016;
- Regionale crisisplannen;
- Convenant Regionaal Informatie en Expertise Centrum.
Financiën
Middelen | Rekening | Begroting 2015 | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | Geamendeerd | t/m Raad 27 Juli | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 14.116 | 13.535 | 13.896 | 14.939 | 14.919 | 14.900 | 14.881 |
Baten | 728 | 416 | 541 | 1.805 | 1.781 | 1.781 | 1.781 |
Exploitatieresultaat | -13.389 | -13.119 | -13.355 | -13.134 | -13.138 | -13.119 | -13.100 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserve | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -13.381 | -13.119 | -13.355 | -13.134 | -13.138 | -13.119 | -13.100 |
Bedragen x €1.000
Toelichting mutaties exploitatie 2016 t.o.v. 2015 (t/m Raad 27 juli 2015)
Lasten | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Bestedings- en bezuinigingsvoorstellen | |
- Kapitaallastenontwikkeling MeerjarenInvesteringsPlanning (MIP) | 1.335 |
- Aanpassing interne rente van 5,25% naar 4% | -211 |
- Actualisatie legesopbrengst | 35 |
Bestaand beleid | |
- Generieke bezuiniging VGGM in het bijzonder brandweer : Bezuiniging MJPB 2014-2017 | -200 |
- Ontwikkelingen horeca concentratie gebied : Incidenteel 2015 : MJPB2015-2018 | -50 |
- Sturingsbudget van veranderopgaven naar R1.1 | 75 |
- Diversen | 59 |
Totaal mutaties lasten | 1.043 |
Baten | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Bestedings- en bezuinigingsvoorstellen | |
- | |
Bestaand beleid | |
- Huur brandweerkazerne | 1.314 |
- Beëindiging inzet GSO-middelen tbv leefbaarheid in de wijken (MJPB 2013-2016) | -50 |
Totaal mutaties baten | 1.264 |
Totaal mutaties exploitatie 2016 t.o.v. 2015 (t/m Raad 27 juli 2015) | 221 |
---|
Toelichting mutaties reserves 2016
In 2016 vinden er op dit programma geen toevoegingen en/of onttrekkingen aan de reserves plaats.
Kosten per product
Kosten per product | Rekening | Begroting 2015 | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | Geamendeerd | t/m Raad 27 Juli | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
R0101 Openbare veiligheid | 2.917 | 2.486 | 3.044 | 3.162 | 3.161 | 3.160 | 3.158 |
R0102 Voorkomen en bestrijden van rampen | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
R0103 Brandbestrijding | 11.183 | 11.033 | 10.836 | 11.761 | 11.743 | 11.724 | 11.707 |
Totaal | 14.116 | 13.535 | 13.896 | 14.939 | 14.919 | 14.900 | 14.881 |
Bedragen x €1.000
Toelichting tabel kosten per product
De lasten van de producten hebben in de jaren 2016-2019 een constant verloop.
Prestatie indicatoren
Een tabel met productindicatoren wordt achterwege gelaten. Reguliere monitorgegevens komen terug in de kwartaalcijfers van de politie en brandweer.
Tweejaarlijks wordt het onderzoek Leefbaarheid en veiligheid uitgevoerd om het resultaat van en de ontwikkelingen in het veiligheidsbeleid te meten. Het onderzoek Leefbaarheid en veiligheid zorgt tevens voor een vergelijk tussen steden onderling en meet daarnaast ontwikkelingen in de verschillende Arnhemse wijken.
In het najaar van 2015 wordt dit onderzoek wederom uitgevoerd; de rapportage met de onderzoeksresultaten volgt in de eerste helft van 2016. Doordat het onderzoek door de jaren heen in eenzelfde vorm wordt gehouden zijn de uitkomsten goed bruikbaar om zowel als indicator te gebruiken als ook om beleid te ontwikkelen.