Ambitie
De ambitie is een hogere plaats van de Arnhems sociaal-economische positie in 2019 ten opzichte van andere 100.000+ gemeenten, uitgedrukt in een hoger cijfer voor de positie van onze binnenstad, minder werkloosheid, minder schooluitval en meer gerealiseerde duurzaamheidsambities.
Lokaal, regionaal, provinciaal en landelijk is veel aandacht voor werkgelegenheid en het ontwikkelen van talenten, waarbij de koppeling van onderwijs en arbeidsmarkt sterk naar voren komt. Ook Arnhem verbindt onderwijs en arbeidsmarkt met als doel behoud van bestaande werkgelegenheid en waar mogelijk uitbreiding van werkgelegenheid.
Uitvoering van dit reguliere programma vindt in nauwe samenwerking (financieel en beleidsmatig) plaats met het programma 'Stad op de kaart' en de daarbij behorende veranderopgaven:
- Werk!;
- Vitale centrumstad en het Rijngoud;
- Energy made in Arnhem, ElectriCity;
- Marketing van Arnhem.
Vanuit de veranderopgaven zet Arnhem in op:
- handhaven van de basiskwaliteit van het ondernemersklimaat;
- betere dienstverlening aan ondernemer;
- bereikbaarheid op niveau;
- een betere match van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt;
- een bij de arbeidsmarkt passend onderwijsaanbod door het versterken van de samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs (Triple Helix en Economic Board). Tevens wordt in Arnhem samen met andere partners een International School gerealiseerd, waarmee de aantrekkelijkheid van de regio voor het bedrijfsleven wordt vergroot;
- versterken van sterke economische sectoren: zakelijke dienstverlening, toerisme en vrije tijd en zorg en welzijn;
- extra inzet op de kansrijke economische cluster Energie en Milieu technologie (EMT) en creatieve industrie/mode en vormgeving (M&V);
- een sterke en vitale binnenstad;
- een aantrekkelijke evenementenstad met minimaal een beeldbepalend evenement per jaar. In 2016 zullen dit de doorkomst van de Giro d'Italia en de Sonsbeektentoonstelling zijn;
- een eigentijdse manier van herdenken, waarbij recht wordt gedaan aan de oorlogsgeschiedenis van de stad, o.a. door het Brugevent en investeren op BAAK (Battle of Arnhem Aanbod Keten). De kosten van de exploitatie worden verantwoord op regulier programma R5 Cultuur, recreatie en sport.
- exploitatie warenmarkten: het streven om samen met de marktkooplieden de aantrekkelijkheid van de markten in Arnhem te vergroten. Belangrijk aandachtspunt hierbij is een zo aantrekkelijk mogelijke vrijdag- en zaterdagmarkt te creëren, op een nieuw aan te wijzen locatie in de binnenstad.
Samenhang
- Programma Stad op de kaart met de diverse veranderopgaven.
Belangrijke raadsonderwerpen
- Economische Agenda 2016-2020
Actuele kaders
Bovenlokaal beleid
· Economische programmerings- en ontwikkelingsdocument (Stadsregio Arnhem Nijmegen; 2009)
· Provinciale structuurvisie Bedrijventerreinen en Werklocaties (2010)
· Regionaal Programma bedrijventerreinen (Stadsregio Arnhem Nijmegen (2013))
· Masterplan Mode & Vormgeving (Provincie Gelderland ArtEZ en gemeente Arnhem; 2010)
· Regionaal programma Detailhandel (RPD)
· Omgevingsvisie Gelderland (Provincie Gelderland; 2014)
· Nederlands Topsectorenbeleid (2013)
Lokaal beleid
· Visie op Binnenstad (2015)
· Evenementenvisie (2015)
· Visie op Transformatie (2015)
- Herijking Detailhandelsbeleid (2008)
- Horecabeleid Gastvrij Arnhem (2005)
- Stand van zaken hotelontwikkelingen (2009)
· Economische Agenda Arnhem 2012-2015 (2009)
· Programma Arnhem Energiestad (2011)
· Stand van zaken Kantorenbeleid incl. aanvullend beleid (2010)
· Actieplan Toerisme en Vrije tijd (2013)
· Citymarketingvisie Arnhem 2013-2015 (2013)
· Marktverordening 2004
· Beleidsregels marktverordening 2004
· Marktgeldverordening 2014
Financiën
Middelen | Rekening | Begroting 2015 | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | Geamendeerd | t/m Raad 27 Juli | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 2.708 | 1.408 | 2.234 | 4.707 | 4.404 | 4.401 | 4.398 |
Baten | 788 | 672 | 602 | 558 | 558 | 558 | 558 |
Exploitatieresultaat | -1.920 | -736 | -1.632 | -4.149 | -3.846 | -3.843 | -3.840 |
Toevoegingen aan reserves | 16 | 0 | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserve | -16 | 0 | -36 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.936 | -736 | -1.668 | -3.749 | -3.846 | -3.843 | -3.840 |
Bedragen x €1.000
Toelichting mutaties exploitatie 2016 t.o.v. 2015 (t/m Raad 27 juli 2015)
Lasten | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Bestedings- en bezuinigingsvoorstellen | |
- Intensiveringen: Structurele financiering brugevent | 30 |
- Intensiveringen: Marketingkosten herdenkingsgemeenten | 15 |
- Intensiveringen: kapitaallasten informatiecentrum de Baak | 200 |
- Aanpassing rente van 5,25% naar 4% | -33 |
Bestaand beleid | |
- Van veranderprogramma P1 | 100 |
- Van veranderprogramma P2 | 100 |
- Van veranderprogramma P3 | 577 |
- Van veranderprogramma P4 | 855 |
- Giro d'Italia (Rb 29-06-2015) | 350 |
- Sonsbeek (Raadsbrief 15-09-2015) | -50 |
- Correctie subsidie RBT KAN van R0 naar R3 | 336 |
- Diversen | -7 |
Totaal mutaties lasten | 2.473 |
Baten | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Bestedings- en bezuinigingsvoorstellen | |
- | |
Bestaand beleid | |
- Eenmalige incidentele verhoging legesbudget vervalt in 2016 | -124 |
- Van veranderprogramma P4 | 45 |
- Actualisatie legesopbrengst | 35 |
Totaal mutaties baten | -44 |
Totaal mutaties exploitatie 2016 t.o.v. 2015 (t/m Raad 27 juli 2015) | -2.525 |
---|
Toelichting mutaties reserves 2016
Mutaties reserves 2016 | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Toevoegingen | |
- | 0 |
Totaal toevoegingen | 0 |
Onttrekkingen | |
- BR Evenementen: Dekking Giro d'Italia (MJPB 2016-2019) | 350 |
- BR Evenementen: Sonsbeek (Raadsbrief 15-09-2015) | 50 |
Totaal onttrekkingen | 400 |
Totaal mutaties reserves | 400 |
Kosten per product
Kosten per product | Rekening | Begroting 2015 | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | Geamendeerd | t/m Raad 27 Juli | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
R0301 Economisch beleid | 2.396 | 1.130 | 1.955 | 4.428 | 4.125 | 4.122 | 4.119 |
R0302 Exploitatie markten | 312 | 277 | 279 | 279 | 279 | 279 | 279 |
Totaal | 2.708 | 1.408 | 2.234 | 4.707 | 4.404 | 4.401 | 4.398 |
Bedragen x €1.000
Toelichting tabel kosten per product
In de volgende tabel zijn de producten uit dit reguliere programma opgenomen
die een bijdrage leveren aan de doelstellingen van één of meerdere veranderopgaven.
Relatie productbudget met veranderopgave(n)
Van wijken weten | Stad op de kaart | ||||||
Pilots 2016 | Aanbod naar | Participatie en zelforg. | Werk! | Vitale centrumstad | EMiA / | Marketing | |
R0301 | R0301 | R0301 | |||||
R0302 | R0302 | R0302 |
Prestatie indicatoren
Productindicatoren R3 | Bestuurders | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
R3.1 Economisch beleid | König, Kok, | ||||||
A. Basis op orde houden | |||||||
Begeleide starters 'ik-start-smart' (1) | 46 | 17 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Aantal actieve bedrijfsbezoeken | 142 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Aantal zelf georganiseerd hospitalitybijeenkomsten | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
B. Versterken wat sterk is | |||||||
Aantal Arnhemse bedrijven aangesloten | 174 | 180 | 175 | 175 | 175 | 175 | |
Aantal beeldbepalende evenementen | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
C. Inzet op kansrijke clusters | |||||||
Energie Made in Arnhem: aangesloten Arnhemse bedrijven en organisaties | 90 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
EMT bedrijvigheid: begeleide nieuwe ideeën, bedrijven en starters | 32 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
M&V-bedrijvigheid: begeleide nieuwe ideeën, bedrijven en starters (2) | 20 | 20 | 20 | 20 | p.m. | p.m. |
(1) Periode 2012 - 2015 zijn er 200 startende ondernemers begeleid met Ik-Start-Smart-traject. In 2015 eindigt dit project. In het najaar beslist de provincie hoe zij dit voort willen zetten. Afhankelijk daarvan zal besloten moeten worden hoe de gemeente hierop aansluit.
(2) Het project heeft een looptijd tot en met 2017. Momenteel vindt er een verkenning voor het cluster Mode & Vormgeving, voor de toekomst, plaats.