Investeringen

Investeringen zijn uitgaven die gedurende meerdere jaren nut opleveren. Te onderscheiden zijn investeringen met een economisch nut en investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. Investeringen met economisch nut zijn alle investeringen die bijdragen aan de mogelijkheden voor de gemeente om middelen te verwerven, of betreffen investeringen die verhandelbaar zijn. Voor deze investeringen geldt dat er tegenover de lasten op de gemeentebegroting ook baten (kunnen) staan. Alle andere investeringen zijn investeringen met maatschappelijk nut. De baten liggen bij burgers en bedrijven. Onderhoudsuitgaven zijn geen investerings-uitgaven.

De raad autoriseert op grond van zijn budgetrecht de middelen voor de beleidsuitvoering. Hieronder vallen ook de investeringen. Investeringen vragen – anders dan reguliere begrotingsposten – meerjarig budgetruimte en dienen afzonderlijk te worden vastgesteld door de raad. In de Verordening financieel beleid en beheer van de gemeente Arnhem is opgenomen dat de raad de investeringsruimte autoriseert met het vaststellen van de meerjarenprogrammabegroting.

In het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt expliciet aandacht gevraagd voor de investeringen. In artikel 20 van het BBV staat dat de uiteenzetting van de financiële positie een raming moet bevatten voor het begrotingsjaar van de financiële gevolgen van het bestaande en het nieuwe beleid dat in de programma’s is opgenomen. Afzonderlijke aandacht moet hierbij worden besteed aan de investeringen.
Naast de wettelijke taak om specifiek aandacht te besteden aan de investeringen is er ook bestuurlijk veel behoefte aan transparantie rond de gemeentelijke investeringsportefeuille. In deze paragraaf wordt de investeringsplanning 2016 – 2018 toegelicht. De investeringen voor jaarschijf 2019  worden in de volgende MJPB opgenomen. Dit om te voorkomen dat ze nu zouden worden vastgesteld, zonder de impact er van te kennen van de bijbehorende kapitaallasten. Deze vallen door het gehanteerde waarderings-en afschrijvingenregiem buiten de scope van deze begroting.

Beleid

Het huidige meerjarig investeringsplan is een gedetailleerd plan waarin afzonderlijke investeringen per programma zijn gerangschikt. Hiermee hebben gemeentebestuur en management een middel in handen om goed onderbouwde afwegingen te maken en de realisatie van investeringen door de tijd nauwgezet te volgen.
In deze investeringsplanning is het voor de gemeenteraad mogelijk om investeringen over de programma's tegen elkaar af te wegen om – wanneer nodig – ruimte te creëren voor de ambities met onze stad. In de nota waarderen en afschrijven zijn spelregels en de daarbij behorende afschrijvingstermijnen vastgelegd.

In de investeringsplanning 2016 - 2018 zijn alle voorgenomen investeringen opgenomen, zowel de programma- als de bedrijfsvoeringsinvesteringen. Bedrijfsvoeringsinvesteringen betreffen veelal de vervanging van bedrijfsmiddelen, zoals het vervangen van de computers, de ICT-infrastructuur, meubilair en dergelijke.
Investeringen in de grondexploitatie en in grootschalige projecten zijn in de meerjarenprogrammabegroting niet opgenomen. Hierover vindt besluitvorming plaats in de gemeenteraad op basis van afzonderlijke raadsvoorstellen.

Het BBV maakt onderscheid in investeringen met een economisch nut en investeringen met een maatschappelijk nut. Onder investeringen met een economisch nut verstaan we die investeringen die opbrengsten kunnen genereren doordat ze goed te verkopen zijn of omdat er inkomsten tegenover kunnen staan (tarieven, heffingen, huurinkomsten etc.). Investeringen met een maatschappelijk nut omvatten investeringen in de openbare ruimte, zoals aanleg en onderhoud van (inrichting van) wegen, waterwegen, civiele en waterbouwkundige kunstwerken en groen. Binnen de financiële positie zou voor deze categorie van investeringen het accent veel meer moeten liggen op het meerjarig onderhoud. Conform artikel 13 van de Verordening financieel beleid en beheer van de gemeente Arnhem worden de investeringen met een maatschappelijk nut geactiveerd. In de financiële overzichten wordt bij de vaste activa het onderscheid aangegeven tussen de investeringen met een maatschappelijk nut en economisch nut.

Investeringen 2015 - 2018

Bijgaande tabel bevat de geactualiseerde jaarschijf 2015 uit het MIP 2015 - 2018 en de geplande investeringen in de periode 2016 - 2018. In het overzicht is aangegeven welke kredieten de gemeenteraad beschikbaar stelt ten behoeve van het doen van investeringsuitgaven.

Zo zijn voor het geactualiseerde begrotingsjaar 2015 kredieten beschikbaar gesteld tot een bedrag van € 72,6 miljoen. Dit is inclusief een doorloop van € 18,7 miljoen uit 2014 vanwege in 2014 nog niet afgeronde investeringen. Voor de jaren 2016 t/m 2018 worden in deze MJPB kredieten aangevraagd van € 174,8 miljoen. De nadruk ligt in de jaren 2017 met een totaalbedrag van € 77,9 miljoen en 2018 met een bedrag van € 58,1 miljoen.

Voor de hele planperiode van deze MJPB inclusief 2015 wordt uitgegaan van investeringen tot een totaalbedrag van € 247,4 miljoen. Dit is iets meer dan het totaal aan investeringen van € 240,4 miljoen, dat in de vorige MJPB was voorzien voor de periode 2014 - 2018.
Bij een vergelijking tussen deze investeringsplanningen valt op dat de oorspronkelijke nadruk is verschoven van het jaar 2014 naar de jaren 2015, 2017 en 2018. Deze verschuiving wordt voor het grootste deel verklaard door een gewijzigde planning van investeringen in de sfeer van de onderwijshuisvesting. Niet bestede kredieten van € 48,6 miljoen uit 2014 zijn grotendeels doorgeschoven naar de genoemde latere jaren en voor een beperkt deel aangewend voor nieuwe plannen. Daarnaast is in 2017 een investering voorzien in Focus Filmtheater van
€ 11,4 miljoen.

Voor het jaar 2019 worden in deze MJPB geen investeringen begroot. De investeringen voor jaarschijf 2019  worden in de  MJPB 2017-2020 opgenomen omdat het effect van de kapitaallasten naar aanleiding van de investeringen in 2019 zich pas voordoet in 2020.

In de voorliggende investeringsplanning is nog geen rekening gehouden met ontwikkelingen in de uitvoering en handhaving van de wet Houdbare overheidsfinanciën (wet Hof), die het niveau van investeringen zal gaan beperken.

Wet hof

De Europese afspraak om het begrotingstekort van Nederland terug te brengen tot 3 % van het bbp en vervolgens in jaarlijkse stappen van minimaal 0,5 % naar 0 (het zogenaamde Medium Term Objective) is door de minister van Financiën vertaald in de Wet houdbare overheidsfinanciën. Om te bereiken dat de decentrale overheden hun aandeel dragen in het gezond maken van de overheidsfinanciën is in de Wet hof vastgelegd wat voor deze decentrale overheden in totaliteit hun EMU-saldo mag zijn. Voor afzonderlijke decentrale overheden wordt geen toegestaan EMU-saldo bepaald, maar slechts een referentiewaarde. Dit geeft overheden die een “te groot” beroep doen op de macronorm voor de decentrale overheden de mogelijkheid om te compenseren met lagere EMU-saldi van andere decentrale overheden.
Met de Wet hof in de hand kan het ministerie van Financiën nauwgezet toezien op realiseren van het toegestane EMU-saldo van gemeenten, provincies en waterschappen.
Het EMU-saldo voor een gemeente wordt in grote lijnen berekend volgens de formule:

+/- Begrotingssaldo
+   Afschrijvingen
+/- Saldo bestedingen buiten de exploitatie
EMU-saldo

De Wet hof spreekt over een gelijkwaardige inspanning van Rijk en decentrale overheden om het EMU-tekort van Nederland terug te dringen, maar kwantificeert deze inspanning niet. Voor Nederland als geheel zijn er de regels van de EU, voor decentrale overheden stelt de wet dat bij aanvang van een nieuw kabinet in een bestuurlijk overleg een EMU-saldopad moet worden afgesproken. Decentrale overheden zijn dus niet op voorhand gebonden aan een saldopad dat analoog loopt aan dat van het Rijk.
Voor 2014 en 2015 waren het Rijk en de gezamenlijke decentrale overheden overeen gekomen dat de afgesproken tekortnorm voor 2013 (0,5 % van het BBP, dus + € 3 miljard) niet wijzigt. In het bestuurlijk overleg is voor de decentrale overheden de tekortnorm voor 2016 vooralsnog vastgesteld op 0,4% van het BBP. Eind 2015 zal in een nieuw bestuurlijk overleg worden bezien of op basis van de dan beschikbare informatie over realisaties van het EMU-saldo de daling van de macroreferentiewaarde van 0,5% naar 0,4% verantwoord en mogelijk is.
Op het moment van opstellen van deze MJPB is nog niet bekend wat de tekortnorm voor 2016 zal zijn. In deze MIP wordt daar dan ook nog geen rekening mee gehouden.

Eventuele beperkingen van investeren in eigen beheer onder de Wet hof vraagt van de gemeente een zoektocht naar andere oplossingen, zoals gebruik maken van DBFMO (Design, Build, Finance, Maintain, Operate) of andere vormen van Publiek-Private samenwerkingen (PPS). De investering wordt daarbij niet door de gemeente gepleegd en telt dus niet mee in de bepaling van het EMU-saldo van de gemeente.
Met Publiek-Private samenwerkingen (PPS) hebben gemeenten over het algemeen weinig ervaring, zo ook Arnhem en voordat er gebruik van gemaakt kan worden moet nog veel kennis worden ingewonnen.
Welke keuze gemaakt zal worden rond investeren of samenwerken moet nog bepaald worden, maar vast staat dat de Wet hof zal leiden tot aanpassingen in het beleid rond investeringen en grote projecten wanneer de macroreferentiewaarde verder wordt verlaagd en het Rijk gaat handhaven.

Toelichting investeringen in gebouwen

In de nota Waarderen en afschrijven is als gemeentelijke regel vastgesteld dat van voornemens tot investeren in een gebouw van meer dan € 2 miljoen in de paragraaf Investeringen een tekstuele toelichting wordt gegeven, zo ook in deze MJPB 2016 – 2019. De hier toegelichte investeringen zijn alle reeds door de gemeenteraad vastgesteld.

Kentalis

Programma

Koninklijke Kentalis verzorgt in Arnhem aan de Dr. P.C.M. Bosschool en De Stijgbeugel onderwijs voor kinderen en jongeren met een auditieve en/of communicatieve beperking. Daarnaast heeft zij voorzieningen voor diagnostiek,behandeling en begeleiding. Om haar activiteiten optimaal af te kunnen stemmen op de behoeften van de doelgroep heeft zij besloten tot het ontwikkelen van brede regionale Zorg Onderwijs Combinaties (ZOC) op verschillende locaties in Nederland, onder andere in Arnhem.

Betrokkenen

Kentalis

Planning

De investering was oorspronkelijk gepland voor 2014 en is doorgeschoven naar 2017.

Raming

Bruto investering:                10,3  mln
Netto investering:                10,3  mln

Beschikbare middelen

Krediet van 10,3 mln

Randvoorwaarden

Kentalis draagt financieel de investering van de huisvesting van de zorgcomponenten.

Campus Schuytgraaf

Programma

Bouw van een nieuwe school ten behoeve van speciaal en voortgezet speciaal onderwijs van cluster 4 (kinderen en jongeren met gedragsproblemen of psychiatrische stoornissen) in Schuytgraaf.

Betrokkenen

Fluvius, Delta, SKAR, SPA , Sportbedrijf, Schoolbestuur Briant College

Planning

Realisatie in 2017

Raming

Bruto investering:            14,07 mln.
Netto investering:            14,07 mln.

Beschikbare middelen

€ 14,07 mln. is beschikbaar in het totale financieringspakket toekomstige huisvesting (V)SO. De dekking bestaat uit reeds beschikbaar investeringskrediet en exploitatiemiddelen ter dekking van de kapitaallasten.

Randvoorwaarden

-

Nieuwbouw Mariëndael Heijenoordseweg 9

Programma

Vervanging noodlokalen Mariëndael (speciaal onderwijs).
In het Onderwijshuisvestingsprogramma (OHP) van 2004 is door het schoolbestuur Mariendael een bedrag aangevraagd om de noodlokalen in te vervangen. Deze middelen zijn toegekend. Met het betreffende schoolbestuur is de afspraak gemaakt om de middelen in te zetten ten behoeve voor de uitvoer van het totale nieuwbouw project Mariendael en het Prisma, onderdeel van het Integraal huisvestingsprogramma (voortgezet) speciaal onderwijs.

Betrokkenen

Schoolbestuur Mariendael en het Prisma

Planning

Realisatie in 2018

Raming

Bruto investering:              € 30,5 mln

Beschikbare middelen

€ 30,5 mln. is beschikbaar in het totale financieringspakket toekomstige huisvesting (V)SO. De dekking bestaat uit reeds beschikbaar investeringskrediet en exploitatiemiddelen ter dekking van de kapitaallast.

Randvoorwaarden

-

Renovatie en uitbreiding Musis Sacrum

Programma

Musis Sacrum (MS) is de concertzaal voor Arnhem en omgeving en productiehuis voor Het Gelders Orkest (HGO). De ingrepen in Musis Sacrum richten zich op de sloop van het niet-monumentale deel, renovatie van het monumentale deel en verregaande modernisering van de productie- en publieksvoorzieningen. Voorts is de ambitie om Musis Sacrum uit te breiden met een extra zaal van plm. 1.000 zitplaatsen

Planning

Realisatie in 2017

Raming

Bruto investering:               18,76  mln.
Provincie:                             5,25  mln.
Netto investering:               13,51  mln.

Beschikbare middelen

Het benodigde krediet is beschikbaar gesteld door de gemeenteraad bij vaststelling van  het MIP in de MJPB 2015 - 2018.

Randvoorwaarden

-

MeerjarenInvesteringsPlan (MIP)
gemeente Arnhem 2015 - 2018

Economisch /
Maatschappelijk nut

Toegerekende
 apperaatskosten

Kredieten

Bedragen x € 1.000

(Geactualiseerd)

Omschrijving investering

2015

2016

2017

2018

Regulier programma

R1

Veiligheid

Nieuwbouw brandweerkazerne

E

16.793

R2

Verkeer, vervoer en waterstaat

Onderhoud Vastgoed

Planmatig onderhoud Vastgoed

E

390

Parkeren

Parkeermaatregelen infra

E

62

143

92

60

60

Parkeerautomaten

E

454

100

100

100

Liftinstallatie Langstraat

E

65

Toevoerventilatoren PG Arnhem Centraal

E

90

Centrifugaal ventilatoren PG Arnhem Centraal

E

150

Digitalisering parkeerproducten

E

70

Bewegwijzering PG Arnhem Centraal

E

40

Aanpassingen sluitsysteem PG Arnhem Centraal

E

100

Handterminals / Handhavingsapparatuur

E

24

60

Parkeermaatregelen openbare ruimte

E

72

20

20

20

Parkeren Trans e.o.

E

4.500

Verkeersinfrastructuur/ -voorzieningen / -regelingen

Verkeersinfrastructuur

M

1.925

1.278

1.120

924

Kunstwerken w.o. viaducten A325

M

800

787

1.350

650

Verkeerskrediet algemeen

M

234

170

170

170

Verkeersregelinstallaties

M

360

1.835

2.039

790

Overige

Lage Kadeconstructie langs Rijn

M

505

Gladheidsbestrijdingsmateriaal

M

57

195

Diversen m.n. Schelmseweg

M

160

100

Voormalige landbouwwegen

M

250

250

Doorlaatwerk Eldensedijk

M

350

Walstroom

M

300

Coalitie-akkoord

Versterken waterstofeconomie

M

50

63

62

63

62

Veerstoepen Watertaxi

M

100

Openbare verlichting

Ledverlichting hoofdwegen:armaturen-ledsysteem

M

918

1.180

1.080

420

Ledverlicht. hfdwegen:armaturen-behuizing

M

0

200

200

0

Ledverlicht. hfdwegen:armaturen-behuizing

M

200

Ledverlicht. hfdwegen:armaturen-behuizing

M

-200

-200

-200

Masten algemeen: OV projecten

M

316

320

340

800

Masten algemeen: Kabels

M

377

850

20

530

Masten algemeen: Kabels

M

Herinrichting Malburgen

M

809

R4

Educatie

Arnhem International School (AIS)

3.500

Overig

Planmatig onderhoud Vastgoed

E

73

Installaties Natuurcentrum 2

E

90

80

80

80

Natuurcentrum: Vervoermiddelen

E

80

Vervangen inrichting terreinen Natuurcentrum

E

10

Onderwijshuisvestingsprogramma (OHP)

Onderhoud Reigerstraat (OHP 2010-2011)

E

248

Onderhoud Hommelseweg 403 (OHP 2010-2011)

E

110

OHP 2013 - Mozaïek uitbreiding lokalen

E

202

Pieter Jongelingschool  (uitbreiding)

E

543

De Salamander (spoedaanvraag binnenklimaat)

E

55

Onderwijshuisvestingsprogramma 2015 Regulier

E

1.023

OHP 2015 De Wijzer Dalweg 1e inr. Gr 9

E

15

OHP 2015 Margarethaschool 1e inr. 16e groep

E

15

OHP 2015 Gazelle 1e inr. 9e en 10e groep

E

31

OHP 2015 Confetti 1e inr. 9e groep

E

15

Onderwijshuisvestingsprogrogramma 2015 Regulier

E

1.100

1.100

1.100

Renovatie/Nieuwbouw regulier onderwijs

VB: Mozaiek Zwanebloemln uitbreiding (286)

E

286

Gymzaal Fluitekruid

E

1.098

De Rank (nieuwbouw)

E

1.752

De Krakeling

E

4.271

Panorama

E

314

Jan Ligthart

E

319

Kringloop: Herbouw

E

1.165

Cosmiscus

E

1.752

Multifunctionele Centra (MFC's)

Presikhaven: Realisatiefase

E

400

Geitenkamp: Gebouw - Nazorgfase

E

290

BS Schuytgraaf Centrum MFC Omnibus

E

4.412

Huisvesting Speciaal Onderwijs

Kentalis

E

10.330

Campus Schuytgraaf

E

12.256

Mariëndael

E

1.175

30.521

R5

Cultuur, recreatie en sport

Sport

Sportontwikkeling

E

80

40

40

Binnensport

E

682

334

334

385

Tennisbanen

E

97

Vervangen hand-, maaimachines

E

9

9

9

Hekwerken 2014 e.v.

E

45

45

45

30

Buitensport

E

83

179

179

119

Kunstgrasvelden

E

1.627

660

385

695

Sportgrasvelden

E

100

200

150

Asfaltvelden

E

100

46

Zwembaden

E

458

172

200

143

Schouwburg

Theaterverlichting grote en kleine zaal

E

50

Theatergeluid grote en kleine zaal

E

15

Theater inv/meubilair/vloeren

E

30

Schouwburg diversen

E

95

8

5.087

Musis

Musis Sacrum inventaris/meubilair

E

40

Musis Sacrum kleedkamers

E

30

Musis diversen

E

658

2.652

325

Theaterverlichting concertzaal

E

60

Theatergeluid concertzaal

E

15

Renovatie en uitbreiding

E

13.513

Rozet

Gebouw

E

1.150

Installaties

E

192

Inrichting

E

575

Focus Filmtheater

Grond

E

404

Gebouw

E

6.122

Installaties

E

2.019

Terreinen

E

336

Inrichting vast

E

336

Inrichting los

E

1.866

Dak

E

336

Overige

Planmatig onderhoud Vastgoed

E

2.834

1.042

843

322

Aankoop en renovatie Dullertsraat 25/27

E

386

Uitbreiding Tellegenlaan 4 de Palatijn

E

150

Voorzieningen in bossen en parken

E

94

40

40

40

Sportvelden Schuytgraaf

E

173

Eusebiuskerk restauratie 2014-2015

E

1.500

R6

Participatie en maatschappelijke ondersteuning

Fietsen 3 D's wijkteams

E

24

Kantoorintichting 3 D's 

E

10

Steunpunten Schuytgraaf

E

396

R7

Gezondheid en Milieu

Planmatig onderhoud Vastgoed

E

64

125

41

Gemeentelijke Riolerings Plannen / GRP 4

E

1.000

1.000

1.000

Gemeentelijke Riolerings Plannen / GRP 5

E

4.413

8.523

7.023

6.523

Ondergronds Afval Transport

E

259

111

119

Ondergrondse containers (glas en papier)

E

500

538

300

300

Afvalplan 2012-2020

E

265

1.200

1.807

856

R8

Wonen en ruimte

OV-terminal Arnhem Centraal

E

4.500

R9

Financiën en Bedrijfsvoering

Planmatig onderhoud Vastgoed

E

298

145

ICT - Hardwareplekken

E

2.928

3.189

1.897

2.688

ICT - Hardwareplekken (extra kosten)

E

180

80

80

680

ICT - AV-middelen

E

162

33

165

IT - Diverse bedrijfsapplicaties 

E

2.557

2.946

1.200

750

IT - Zaakgericht werken (EDDIE)

E

1.200

300

450

HFZ Machines en installaties

E

228

149

70

970

HFZ Vervoermiddelen

E

458

207

70

33

HFZ Bureaustoelen

E

153

144

132

204

HFZ Inrichting gebouwen en inventaris

E

337

243

243

883

HFZ Gereedschappen

E

32

103

HFZ Startnetkasten

E

37

32

32

HFZ Startnetkasten

E

32

Administratie - Geo Apparatuur (installaties)

E

43

25

Hoogwerker - klein

E

162

Totaal generaal

72.579

38.760

77.936

58.124